BENET CASABLANCAS DOMINGO

Biografia
Obres
Comentaris

Deutsche Version

 


Biografia

Benet Casablancas Domingo neix a Sabadell el 2 d'abril de 1956.Benet Casablancas

Realitza els seus estudis superiors de música al Conservatori Superior de Barcelona, an treballa amb A. Ros?Marbá i C. Guinovart. Ha estat deixeble de Josep Soler. Paral lelament es ¡licencia en Filosofia per la Universitat Autónoma de Barcelo
na, centre an treballa sota la direcció de F. Bonastre. Eis curs 82?83 és becat per la Fundació Congrés de Cultura Catalana per a realitzar estudis de composició amb F. Cerha a la Hochschule für Musik de Viena, an treballa igualment amb K.H. Füssl, J.M. Dúrr, i la direcció d'orquestra amb O. Suitner.

Membre de I'Associació Catalana de Compositors i del Patronat de la Fundació A.C.A., ha rebut encárrecs de diverses entitats i intérprets (Música XXI, A.C.C., JJ.MM. de Catalunya, Orquestra del Teatre Lliure, etc.), dedicant una especial atenció a la composició pel teatre, la dansa i el cinema, i participant en nombroses celebracions com a corripositor i assatjista, tant al nostre país com a I'estranger (Festivals Internacionals de Barcelona, Hlspano?mexicá de Méxic, Burdeus, Alacant, Santiago de Compostela, Setmanes catalanes de Karlsruhe, Conferencies Intemacionals Mozart i Dvorak de Praga, Congrés A. Webern de Viena, Congrés Internacional "España en la Música de Occidenteu de Salamanca, etc.)

Assessor i col laborador regular de nombroses entitats i mitjans: Fundació Caixa de Pensions, RNE, Recerca Musicológica, Saber, LAveng, Revista Musical Catalana, etc. Ha estat director de les orquestres de cambra de JJ.MM. de Sabadell i del Curs Internacional de Música de Vilaseca?Salou. Les seves obres són publicades per EMEC, A.C.C., CLIVIS, Fundación Juan March i Catalana d'Edicions Musicals.

Ha obtingut diferents guardons: Segon Premi del II Concurs de JJ.MM. d'Espanya (1982), Primer Premi del IV Concurs de Joves Compositors de JJ.MM. de Barcelona (1983), I i III Tribunes de Joves Compositors de la Fundació Juan March (1982 i 1984), Premi Ferran Sors de la Generalitat de Catalunya i la Diputació de Barcelona (1984), II Musicians'Accord de Nova York (1986), etc.

Cap del Departament de Matéries Teóriques del Conservatori Professional de Música de Badalona i Professor d'Análisi Formal, Harmonia i Contrapunt a "LEscola de Música de Barcelona".

 

Obres

 

D'entre la seva producció podem destacar: "Quatre Fragments per a orquestra de cordes" (1977?81), Tres Poemes Erótics" per a soprá i orquestra de cambra (1981), "Poema d'E.A. Poe. per a mezzo i orquestra (1982), .D'Humanal Fragment per a contralt i quartet de corda (1982), "Elegía en tres moviments? per a gran orquestra (1987), "Cinc peces per a Orquestra (1988), etc.

 

Agustí Puig

Comentaris

DEL VENDAVAL DELS SOSPIRS A LA GEOMETRIA DEL SILENCI
Aquest vendaval de sospirs, que amb máscara de lentituds i prodigis d'homilia cavalca per I'espai immaculat de la vigília, i que en la seva agitació apunyala les lamentacions, fent?les bocins punxants d'esfereídora venjanca; aquest vendaval encisador, an les ruptures convoquen en inesperat festí les ombres diàfanes d'un misteri que s'apropa, curull de moviments en desacord i de dissemblants imatges; aquest vendaval de sospirs, que en el cantell de I'abisme accepta les consignes de la llei nul la, i que en el repòs efímer del seu combat encén les clarors furtives de la memòria; aquest vendaval, que pren forma d'il limitat accent, i que amb claretat exultant proclama la constel lada immensitat de la fosca; aquest vendaval de sospirs robats a tots eis silencis de I'estratègica parla humana, que s'ailla en fer?se coneixenca, no pas confusió, i que de la unicitat del seu clos imperturbable genera tots eis matisos sonors de la gran tragédia de viure; aquest vendaval fet revolta, esqueix de líriques idees posades en boca de la passió, que mira amb ulls d'encantada pluja les arrels del progrés i la convulsió de les coses; aquest vendaval de sospirs, que apaga la sed del desequilibri, i que amb astúcia disposa la litúrgia imantada de I'ignot, que posseeix el cor voluble de qui, Sense prejudicis, estima la fac torbadora de I'enigma; aquest vendaval precís, de matemática pauta, que alga en I'ordre absolut la síntesi dels instants, i que perfila eis confins d'un nou món avesat a la retentiva dels sentits i a I'estímul de renéixer, sense I'enardiment de la saviesa, a cada paraula en harmonia, a cada glop de plenitud fecundadora, a cada llamp que travessi
el desert indemne de les tenebres; aquest vendaval de sospirs, contraposant?se als sorolls estridents de la gran paródia, que s'entossudeix a desitjar la crueltat de la bellesa, com a paga i tribut al seu capteniment de sentinella enamorat d'aquelles contrades subtils, que coincideixen sota el recobriment accidental de les mirades; aquest vendaval presoner de les notes i del seu impromptu vivificant, que cerca en I'emoció, sota la pell esborronada per I'éxtasi, el llenguatge del present, i que amb la seva immortal jovenesa amara de suors flonges el Ilunyedar fins a fer?lo tan elástic que pugui endur?se la melodia als límits impensats, an la raó i el Sentiment en secretes nuviances cobegen I'amor imprevisible, an I'encanteri del temps s'atura per deixar pas als bleixos transparents de la respiració; aquest vendaval de petlades órfanes, que sota el pes indolent de I'enigma transforma les abséncies perpétues en geometria de silenci; aquest vendaval sacramentari, que arrabassa sota la ¡luna Tosca a qui prenya la vida amb devota delectanga, que s'infla i esclata com un volcá, és el cor universal del poefa, les llavors de I'íntim monóleg d'en BENET CASABLANCAS, que amb extremosa Ilicéncia penetra en el laberint impietós del miracle.

Josep?Ramon Bach
Barcelona febrer del 1987


Muchos compositores jóvenes están hoy convencidos de que el vanguardismo ha llegado a un punto muerto y de que los únicos caminos que quedan llevan a la esterilidad y a un seco academicismo. AI mismo tiempo cabe observar ?tras un período de descuido en los aspectos artesanales y también, sin duda, en los racionales? un creciente anhelo de diferenciación, de "cultura" en el tratamiento de los medios del lenguaje musical. Ambas cosas llevan a enlazar con posiciones históricas que han generado obras con las que uno se siente radicalmente emparentado. Para Benet Casablancas esas posiciones son las de la Segunda Escuela de Viéna en Ios tiempos inmediatamente anteriores a la Primera Guerra Mundial, Sus Dos piezas para piano, de 1978, y Ios Cuatro fragmentos para orquestra de cuerda destacan por una expresión enérgica, un tenso contrabalanceo de Ios contrastes y un seguro empleo de Ios medios, Pero, a mi parecer, su trabajo más maduro hasta ahora son los Cinc interludis para cuarteto de cuerda, ?unos movimientos modelados con mucha seguridad en un lenguaje homogéneo tratado de una manera muy sensible. En su futuro camino resultaría igualmente estéril el retroceder todavía más a Ios ámbitos de la gesticulación propia del sinfonismo tardorromántico como el pretender repetir los desarrollos de Ios últimos cincuenta años. A este cerebro dotado de unos talentos inhabituales le deseamos mucho éxito en la difícil caminata hacia sí mismo y hacia cosas nuevas.
Friedrich Cerha


Querido Maestro,
también yo puedo darle a usted, sin duda, ese nombre! Mucho me ha alegrado encontrar, entre sus piezas de música que he podido leer y oír, algunas que tienen su origen en la época en que usted estudiaba en Viena; ya entonces prometían esas piezas lo que ahora se cumple en sus actuales creaciones musicales. Es imposible dejar de oír la conexión de esas piezas con aquella época. ¡Muchos saludos desde Viena!
Suyo,
Karl Heinz Füssl

 

Agustí Puig

 

 

MÚSICA E IMAGINACIÓN
Siempre ha procurado la música de Benet Casablancas, ya antes de su ida a Viena, pero muy especialmente tras su retorno, responder a las exigencias de una música imaginativa. La imaginación ha de entenderse aquí, no como una simple fantasía caprichosa y soñadora, ni tampoco como lo contrario de la inteligencia y el oficio, sino como lo que la imaginación verdaderamente es: una actividad utópica y libre y, en consecuencia, revolucionaria.
Enfrentada a este mundo, la música de Benet Casablancas sabe que está lleno de injusticia y de dolor, y protesta con todas sus fuerzas contra ese estado de cosas. En eso es imaginativa y en eso es revolucionaria. En eso es música con un contenido de verdad, esto es, verdadera música.

Pero, a la vez, conocedora de la evolución del material musical a lo largo de Ios siglos, la imaginación de la música de Benet Casablancas toma como punto de apoyo para saltar hacia el futuro el punto final de esta evolución, su lugar más arriesgado y más comprometido. En eso revela que no es una música complaciente, dedicada a cantar las glorias mundanales del futuro y del presente. Es una música que intenta adivinar un mundo más justo, aunque sin pretender imponerlo por la fuerza.

Aunque técnicamente no es lícito individualizar cada uno de Ios "Cinco interludios para cuarteto de cuerda?quasi vanazioni" (1983), quien quiera escuchar una música anhelante de un futuro mejor, que oiga el cuarto de ellos: "Poco Allegro '. A esta expresión habría que darle aquí no solo su significado dinámico?musical, sino también el otro significado, el literal: "Hay poca alegría en este mundo". Por algo pone la música de Benet Casablancas, tras ese interludio, otro titulado "Piú Mosso', como si quisiera decir imaginativamente: "Es preciso hacer la revolución".
Andrés Sánchez Pascual


En una época de destrucció de valors ?destrucció encertada si és que en la base d'aquests hi havia un error tan greu com el que va suposar I'aparició, a occident, de la nostra cultura cristiana i les seves imatges i étiques basades sols en sang i culpa?, en la destrucció d'aquests valors, i en la construcció ?en el sorgir pel pensar en eis orígens, en eis auténtics fonaments que són la meditació sobre I'ésser tal com, per primera vegada, es fa a Gréaa?, en aquesta construcció, difícil i que pressuposa una ¡larga i extremadament complexa evolució, I'assumpció de nous mites i, tal vegada, la mirada enrera, vers el punt alfa, amb el seu immanent "terror" al "comenqament" ?després de dos mil anys de terror envers el futur, a la mort que engoleix la raó i el sentit de qualsevol vida? en la construcció d'uns valors que allunyin tota culpabilitat com esséncia del ser en el món, la música, art que va néixer i va viure sempre enroscada a I'arbre tenebrós de la religió institucionalitzada, ara té que recórrer ?davant seu se li obre? un camí prou complexe: la terrible desintegració estética de moltes de les "músiques" d"'avui en dia" en són un clar exemple: en elles s'intenta de reviure ?a través de sumptuosos i atrogment innobles espectacles? les litúrgies que volien donar sentit a un relligament que ja no té sentit; peró aixó representa la descomposició d'un cadáver que va morir ja fa temps; altres músiques intenten ?tal vegada amb bases massa immediates en un passat mort, del qual peró, de moment, no és possible deslligar?se? obrir pas vers I'organització d'uns punts de partenra que permetin accedir als comenqaments d'un nou cicle de la humanitat i en el que Part musical pugui, així mateix, tenir?hi cabuda.
El punt omega al que semblava tendir una civilització que no va poder ser ?devorada per la seva inconseqüéncia: la "santificació pels números"? potser vindrá a ser aquest punt situat en eis comenqaments: en el pensar, en alló que hores d'ara es considera el més despreciable i el més sinistre, alló que tots eis governs del món intenten d'evitar que succeeixi: que Thome recuperi la seva capacitat de pensar i arribi a posseir un criteri.
Les obres contingudes en aquesta gravació pertanyen ?com les d'altres compositors, no molts peró sí existents i entre eis que voldria trobar?se qui escriu aquestes línies?, al grup d"'altres músiques": ningú de nosaltres veurá la resplendor del nou cicle peró ens resta I'anguniós orgull d'ha
ver estat obrers tenaqos en eis moments més difícils: al posar eis fonaments, a ¡'iniciar un nou edifici construint?lo amb pedres recollides entre runes.
Josep Soler
de la Reial Académia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi


Disseny portada i obra plástica: Agustí Puig
Traducció textos: Joan Sellent i Andrés Sánchez Pascual
Fotografies: Lluís Brunet, Andreu Masagué i K.M. Vogler

Dalt